Friday, November 10, 2006

Filasuf Dalam Filasuf

Suatu ketika di Forbidden City.

"Dalam kota ni terdapat 9,999 bilik." Terang Prof Woo.
"Kenapa tak buat 10 ribu bilik? Kurang satu aje tu." Tanya aku yang suka nak provok.

"10 ribu tu milik tuhan." Jawab Prof Woo ringkas.
"Opppppp, ooooo." Aku tercengang.

"Apa signifikan Falsafal Confucius dengan yang ini agaknya?" Dalam hati aku berkira-kira.

TERUS

"Berapa umur seorang putera raja, jika setiap malam sejak dilahirkan dipindah-pindahkan hingga ke bilik 9,999?" Soal Prof Woo.
"Errr, errr." Aku berkira-kira lagi.

18 comments:

neeziee said...

ada bilik air tak?

Anonymous said...

Mungkin lebih kurang 27 tahun 3 bulan 15 hari? Hahaha...Ko dah cuba tidur kat situ ke?

kemat said...

saper la dpt kontrak pasang pintu kat kota itu yer..mesti kaya..

blackpurple said...

Kalau tersesat 9,999 hari baru boleh jumpa balik...

Confucius ke confused... hehehe

Sastri said...

wow... 9,999 rooms... impressive... one can get lost just going from one room to another...

esis said...

neeziee...
ada, tapi bilik air kurang air huhuhu. bucuk..

Orochi...
ha inilah jawapan yang aku nak.. aku tak tido la. nanti diorang ingat aku putera raja. tak balik malaya aku nanti.

kemat...
mana ada kontrak. semua hamba. kerja dapat upah makan jer.

blackpurple...
tak sesat la bro. bukannya kota sesat . ni kota sistematik. errr confius gak aku. gagaga

Sastri...
tak sesat la. ko bawak black purple sesat pun tak pe. still berdua-dua. hehehehe

ihsan_huhu said...

9,999 bilik... kl terkunci dlm bilik tuh sure pening nk carik kunci yg mane satu..hahahah
confucius confusing people like me..

kingbinjai said...

dah tentu bukan 10,000 ha ha ha

13may said...

kalau anak2 main aci nyorok..jenuh nak carik:))

Sunan_Jati said...

huargh,., aku pun dah konpius...

zino said...

bilik yg dia dah masuk mesti kena pangkah.. kalau tak mana nak ingat hehe

Amiene Rev said...

buat ape la budak putera tu buat banyak bilik. takde pekdah kan kan. duduk sorang sorang lak tu.

kalau buat rumah hantu best ni...

KAMATO said...

agaknya yang yang jaga kunci bilik tu pun boleh mangli....

zwitterion said...

ko ni, lain kali bawak kalkulator..haha

Lan Rambai said...

ko kena amik kira tahun lompat sekali waktu kira umur putera tu! err.. kalau ikut tahun mat salleh lah.

Sleepless in Gelugoq said...

yang pasti nama putera tu pun bukan ahmad albab

Fuad said...

Aku pernah dgr maharaja China ada gundik yang cukup ramai sampai dia tido ngan seorang gundik tu sekali jek walau tiap2 malam dia tukar. Adakah bilik2 ni utk tujuan itu?

Aku yang curios..

esis said...

ihsan_huhu...
entah aku tak perasan pulak ada guna anak kunci. pakai sendal jer aku ingat.

kingbinjai ...
hehehe bandai la ko. aku dah jawab tuh

13may ...
tu la pasal. jangan biar anak main nyorok2. nanti kena sorok dek hantu kopek.

Sunan_Jati...
apa yang ko konpius nih..

zino...
hahahaha. betul jugak tuh.

Amiene Rev...
bukan dia yang buat la. entah moyang2 dia dulu2 yang buat. ada starategi tuh..

KAMATO ...
hahahaha

zwitterion...
apasal nak bawak pulak. dalam handpone kan dah ada. hehehe

Lan Rambai...
aga2 berapa umur dia bro.

Sleepless in Gelugoq ...
hehehehe

Fuad...
itu pun salah satu fungsia dia. ada banyak fungsi sebenarnya terutamanya untuk keselamatan raja permaisuri dan anak beranak dia.