Sunday, April 14, 2013

Teknologi Melayu Hanya Lakaran Di Pasir


Teknologi Melayu sukar dijangkau akal. Sebenarnya orang luar mengagumi tukang-tukang kita dalam diam. Pernahkah anda melihat pelan istana2 lama, kapal-kapal laut atau masjid2 lama yang dibina menggunakan pelan yang terperinci?

Tahukah anda bahawa Che Ali Ngah (hidup sekitar abad ke-19) seorang pembina kapal di Pulau Duyong membina Bedar Setia dengan hanya melukis pelan kapal itu di atas pasir pantai sahaja sebelum membinanya!
Akhirnya bedar Setia dengan gahnya membelah lautan mengelilingi dunia.

Di Pulau Duyung telah terkenal dgn pembinaan Pinis & Bedar. Antara pinis yang telah mengelilingi dunia ialah Sabar, Jun Bahtera dan Naga Pelangi II. Kapal jenis bedar pula Setia, Dapat, Boleh, Cinta Jaya, Burong Bhari, Naga Pelangi dan 1001 Nights. Inilah antara hasil kerja tangan ajaib Melayu. Lukisan pelan di pasir pantai.
Bukan hanya di Pulau Duyong, dahulunya Johor juga merupakan pengeluar Jong terbesar di dunia selain Turki ketika zaman Utmaniah. Namun kegemilangan Jong Johor hanya tedapat dalam catatan2 asing. Terutama catatan dan lakaran Godinho de Eredia. Dalam kenangan kita pun tiada. Kerana Jong Johor tidak pernah wujud lagi.

Christoph Swoboda pelayar Jerman mengiktiraf kapal senibina Melayu kini. Katanya, tiada kapal layar di dunia ini mampu bertahan selama 100 tahun kecuali yang dihasilkan oleh tangan dan keringat Melayu di Pulau Duyong...
Rujukan:
Dewan Budaya Januari 2011.
Mohd Arof Ishak, Tamadun Alam Melayu 2009.

No comments: