Saturday, August 26, 2006

GOBLOG neo-eksperimantasi

Hasmi- penulis kata pengantar ni aku kenal sejak 1998. Sama-sama bereformasi terlalak sana terlalak sini, terpekik sana terpekik sini. Bermenifestasi di rata-rata. Suatu usaha pensejarahan Malaysia yang diingati dan diimpikan berlaku lagi. Mana. Mungkin. Maaf Hasmi, aku cari perjuangan yang baru... UBU hanya sejarah aku.

GOBLOG- sebuah buku haram!!! Tapi bukan pada tahap haram jadah!! Penulisan jiwa-jiwa muda yang melihat dunia pada kaca mata mereka. Tidak sama seperti kamu yang sudah 30 tahun melihat dunia. Rata-rata aku agak, mereka belum pun cukup 25 tahun menggunakan 6 deria dalam menilai dunia. Namun sensitiviti deria yang ini, yang perlu dirasa oleh aku. Sangat signifikan dengan visual pada kulit depan dan belakangnya. Muda dan menyusu.

Dhani Ahmad- tahniah atas usaha kamu! Muda-muda dah terbitkan buku. Tahniah jugak pada kroni DIY kamu. Muda-muda dah ada buku. Kerajaan berkempen suruh orang membaca, kita dengan kawan-kawan yang kita suka dah menulis. Kamu dah setapak ke depan lagi! Tahniah lagi.

DIY- Memang tidak seindah karya-karya agung yang kamu suka. Ini karya DIY. Sesuka hati merekalah apa yang mereka nak buat dengan buku ni. Memang dicop haram! Tapi, perlu kamu ingat, yang haram selalunya orang nak tahu. Nak cuba, nak baca.

Aku tahu- 13 penulis yang masih muda. Cuba keluar dari dunia muda yang biasa. Menjadi manusia yang sensitif terhadap dunianya. Dulu, mereka bermula dengan zine. Kini dah jadi buku. Bukan suka-suka, ini kajayaan. Tapi perlu kamu ingat, Buku adalah sejarah. Apa yang kamu tulis menjadi sejarah seluruh pembacanya. Kekal.

Aku tertarik- pada beberapa karya iaitu Izwan, Pipi, Dhani, Zulfikar. Namun Kumprinx adalah klimak kepada pembacaan aku dalam GOBLOG. Aku fikir kamu begitu juga.

Membuat kamu tergila:
  • .. mesti elak diri, dari jadi hamba, kerana, hanya hamba yang paling senang kena tunggang! Tunggang langgang. Titek.-Hasmi
  • .. tiada uang dijualnya satu-satunya baju yang dipakai. Ibu jadi gila. Gadis-gadis dirogol.-Izwan
  • Duduk di beranda, nyamuk sebesar-besar anak ayam. 40 ekor datang sedut, habis menggigil....-Pipi
  • Lepak dengan PM, pastu korang hunuskan pisau kat perut dia, pastu korang tanya "nyawa atau kuasa?"-Dhani
  • Pilihan Lia tepat. Namun Pak Din masih boleh mengawal....-Zulfikar
  • Takde kote ke apa?!.. Patutla gadis-gadis melayu skarang ni into mamat bangla.-Kumprinx

** aku ada 8 buah GOBLOG, Serahan tangan RM20. Gaya pos RM23. Depositkan RM23 dalam akaun MAYBANK 162263168918 dan emailkan tarikh & no. resit kepada; esis_rie[at]yahoo[dot]com (^_^) ATAU TUKAR SUKA SAMA SUKA, BUKU INI DENGAN BUKU YANG KAMU ADA.

28 comments:

Azhar Ahmad said...

Ney ney. Tgh baca Goblok dah nih. Eishhh, GOBLOG.

Dhani said...

thanx bro! review yang best! hehe.:)

agak cuak tunggu basri review. :P. tunggu ko review tak cuak sangat. sbb ko paham jiwa orang2 mcm aku. sbb ko macam aku jugak [dulu]. sbb kita punya basis yang sama: BUDAK UNDERGROUND!!! hehe. :P

Dhani said...

tambahan. UBU mmg dah jadi sejarah dah pun. UBU mana ada lagi. :P. dan hasmi dah tak UBU skang. hasmi geng JALAN TELAWI. :).

tgk sini: www.jalantelawi.com

KAMATO said...

kat kedai senang dapat ke buku ni...

Sally said...

Buy Phentermine and Valium online. Lowest Price. Phentermine - Valium

kingbinjai said...

oh syabas dan tahniah unuk mereka.

Sastri said...

syabas.... :-)

Sandra White said...

phentermine - health insurance - debt consolidation - home equity loans Nice comment.. I ll come back for sure :]

artisticklytouch said...

Aku terbaca komen kau di blog pegawai khalwat. Katanya, bekas Teater Rimba... hmmm.. aku bekas GTUPM..

Salam

esis said...

Azhar Ahmad,
jangann jadi GOBLOG udah. haha

Dhani,
jalan telawi dekat2 je la dgn bangsar utama. haha

KAMATO,
bro, kat kedai tak ada. saya ada :)

kingbinjai,
kita bila? haha

Sastri,
yup untuk mereka.

artisticklytouch,
kirim salam kat GTUPM dari bujang, bumiku oh bumiku.

Lan Rambai said...

tuksu dgn permata yang hilang boleh ka hahahaa

ontahsapo said...

masih ada stok lagi kah, aku nak satu...

esis said...

Lan Rambai,
ko biar betul, tuksu tu buku apa? permata yang hilang aku tak mau. hahaha malu. apa2 hal email aku. haha

ontahsapo,
ada 8 lagi beb, email aku alamat ko.

fiqroorganisma said...

macam best je =]

neeziee said...

aku hampir menghabiskan goblog ni.
penat gak baca idea pemikiran diorang ni.

esis said...

fiqroorganisma,
beli la satu. atau tukar buku dengan buku.

neeziee,
hahaha blook memang camtu.

el-Maaniq said...

buku kau ada kat aku lagi. bila nka dtg ambik?

zino said...

buku kisah apa tu...sementara ni baca blog je lah ..

Sleepless in Gelugoq said...

8 je? yang dah komen seblm aku dah 18 orang. nampaknye takde can la.. hmm

esis said...

el-Maaniq,
9 hb sept ok bro. kat ampang. hehe. dah jadi pekasam buku tu kat ko.

zino,
biasalah blook....

Sleepless,
komen je 18. masih ada 8 lagi. haha. ko nak?

Lan Rambai said...

tuksu tu sebenarnya salah type hehe.... aku nak type tukar suka sama suka sebenarnya hahahaha

esis said...

Lan Rambai
ingatkan ada buku orang nak kawen baru bertajuk TUKSU. hehehehe

tuan tanah said...

nak jugak!
tukar dengan al-andalus menangis boleh? ;)

esis said...

tuan tanah,
OKEY, no problem. email saya alamat saudari.

neeziee said...

err..sesaper ada novel2 hasanudin md isa, abdullah hussain, a samad ismail, matt romeo yang aku lom ada.meh tukar ngan aku weii..aku tgh kumpul novel diorang.hehe.

dugongsenyum said...

Ala... Dhani, apa nak takut dan risau. AKu minat hc/ug juga, walaupun aku bukan hc/ug. Hidup ni perlukan kepelbagaian juga hehehe

soulof99 said...

DIY or DIE!!! :P

inagano said...

Salam. Awak masih ada buku ini? Zulfikar punya cerpen ke apa? Saya nak kumpul tulisan allahyarham