Thursday, October 05, 2006

Tragedi Di Atas Pangkin

Atas pangkin, di tepian Sungai Yeh. Deruan air berlagu. Mengadap Lubuk Ujid yang tenang hijau airnya. Membias sinar matahari pagi keemas-emasan, cemerlang di langit.

"Jom projek." Ajak Din.
"hehe." Kilau.

Nan dan Din tersengih-sengih. Saling berpandangan. Jam baru menunjukkan jarum 10. Nan mengusap perut. Din meneguk liur.

"Aduh lapor," bisik Din.
"Pinjam moto awok jap. Nok gi Maran" Minta Nan.
"Amik lah." aku.
"Buat apa? sekarang baru pukul 10.00 pagi." Aku
"Ada lah projek sikit. Hehehehe," kata Din.

Motor antik honda 70 bapak aku. Gear satu ke belakang, bergerak agak laju. Bunyi ekzos berdaum. Vroooooom geek geek geek..... Entah. Seperti bunyi enjin nak gugur. Laju mana sangatlah kalau setakat 70 km sejam. Dan. Aku setia melanggu di pangkin itu. Bosan. Keseorangan. Selamatkan pahala puasa daripada menonton tivi di rumah. Harapnya.

45 minit kemudian. Mereka kembali. Dengan wajah ceria. Seceria melihat sang dara.

"Nah, 3 bungkus nasi ayam. Awok nok satu?" Nan.
"Beli mane pagi-pagi ni?" Aku.
"He he hehe. Nasi ayam made in kedai cina pintu belakang, hehehehe." Jawab Din.
"Tak nok lah. Aku pemuasa setia. Errr awok tak geli ke?" Tanya aku lagi.
"Hehe hehe." Itu saja jawapan mereka.

Sambil tangan menyuap lahap. Menelan nasi ayam cina berkuali sama babi. Aku hanya mampu tersengih melihat. Tekak aku mula mual apabila baunya menusuk hidung aku... Macam-macam aku bayangkan.

Dalam hati aku:
"Bulan-bulan biase, awok tak lalu makan nasi ayam cina tu. Kuali goreng babi. Tapi setiap kali bulan puase. Awok lalu makan pulak ye. Menelan dengan muke tak bersaloh. Kalau undang-undang langit awok tak takut. Undang-undang bumi apatoh lagi?"

Nan kekenyang, Din begitu juga. Hari pertama puasa. 8 tahun dulu.

"hehe hehe." Suara kekenyangan mereka.

18 comments:

Azhar Ahmad said...

Lubuk U-jid. wakakakakkaka. Ko dok jengka berapa. Lubuk ujid teramatlah dekatnya dengan umah aku. Wehh, aku dok Ulu Jempol wehhhhh, Patutla aku rasa macam kenal ja. Hishhhhhh.....

lalalalallal, jumpa org kampung,

lalalalalalallalalal

amanitium said...

Amad begitu juga? maknanya dia pun makan? nama penuh dia encik amad esis ke? haha.

kingbinjai said...

ahmad esis? ha ha. esis nama penuh dia bukan muhd esis ke?

esis said...

Azhar Ahmad,
Apa Khabar orang kampung, lama sudah tak berjumpa, kirim-kirim lah berita, jangan lah senyap sahaja. (lagu sudirman) waoit umah aku dekat lubuk ujid tu lah. uuuit

amanitium,
woit woit aku puasa la. mana makan nasi ayam cina. maksud aku yang tak halal.

kingbinjai
bro, nama penuh aku Md. Esis Dicaprios. hahaha

amanitium said...

apa barang nasi ayam cina. nasi goreng chao phraya a layan. haha.

Azhar Ahmad said...

Kg Jara? Kuala Sentul? Tong kiat? Ke ngko dok kat Loji Air tuhhh....

Sleepless in Gelugoq said...

adehh mual tekak aku

13may said...

pergh...member aku plak...
sup daging babi dia bedal...

kami tanya awat dia makan?
dia jawab, makan kuah takpa...jgn makan isi....gila!!!

kemat said...

isshhh...camner depa leh telan jer..tak terpikir ker rupa bentuk hidung babi tu masa makan..gelila..

gitartong said...

ceh! datang lapar aku.

esis said...

amanitium,
fuuyyyoo, ko mengingatkan aku padanya. sedap gilos nasi goreng cho praya. rugi king tak makan. sebab tu elmaniq tambah nasi tambah sirap bandung. melelah air liur aku lagi nih. haha

Azhar Ahmad,
Kuala Sentul bro. dekat jer dengan ko. sory la bro raya ni aku balik johor. kalau tak nak jugak aku jemput ko kerumah. rumah terbuka aku still ada. datang lah. nati adik aku layan... haha

Sleepless in Gelugoq,
eyak, pernah lalu depan restoran bak ku teh. hohohoho. bauannya ada la sikit2 cam tu.

13may,
waaaaaa. ni lagi hebattttttt, ko pegang kawan ko tu? dah samak tangan. hahaha. ampunnnn.

kemat
eeeeee. itu lah yang aku pikirkan masa tuh... entah lah. aku pun tak tau nak cakap apa.

gitartong
woit, woit. ko ni mesti kes tak baca entry aku sampai abis kan??..

Sastri said...

isk isk... mcm ni pun bulih ek? takpe laa... tu 8 tahun dulu... mungkin skang dowang tak wat dah lagu tu...

Fuad said...

haha.. Aku ada gak crita pasal membe pada membe aku. Dia cite pegi kedai Cina makan. Cina tanya, semua campur ke. Dia angguk. Esoknya dtg lagi.. Order nasik goreng gak. Cina tanya lagi. Campur semua. Dia angguk lagi.. Cina tu pon ckp..Ooo babi pon campur ya.. Dia mula blank..haha

sinaganaga said...

Muerekekekekekkee

esis said...

Sastri,
hahaha, sekarang ni dah baik dah kut. aku pun kawan gitu2 je dengan diorang. jarang lepak2 dah. huuuuuu

Fuad,
hoh, ko pun ada kawan macam tu. nasihatkan dia kasi insap. hahaha

sinaganaga,
Pokcik, aku bukan kelantan aku PAHANG la. huhuhu

Lan Rambai said...

uwekkk.. kedai mamak takda ke?

neeziee said...

pasti ke yang diorang makan tu ayam?
ayam kampung ke..ayam hormon?
kompem ayam patah leher..
tak pun ayam gelek motokar..

el-Maaniq said...

Nasi yang balance satu itu? Siapa yang makan?