Monday, July 24, 2006

Celluloid Zine issue 01

The Freedom of Choice. Zine ini telah dijayakan oleh 3 anak muda iaitu Faris, David & Mamu. Ia berkisar tentang latar filem "independent" di Malaysia. Namun filem "independent" ini lebih dikenali sebagai "filem indie" kini.

Zine issue ini, antara lainnya mengulas tentang filem Monday Morning Glory, The Big Durians, Goodbye Boy, dan Ciplak. Ciplak merupakan Special Report untuk isu ini, bersama Khairil M. Bahar menceritakan bagaimana idea & skrip ini menjelma. How Indie Can U Get?

Juga terdapat pandangan dan ulasan tentang isu yang membabitkan filem Gubra oleh Yasmin Ahmad. Bersama isu penarikkan semula penayangan dokumentari Lelaki Komunis Terakhir oleh Amir Muhammad. Dan peranan LPF disebalik isu-isu ini.

Juga terdapat interview bersama Jack Wung pengarah filem pendek Origami Boat.

Dalam bahagian "Tips", Mamu memberikan panduan yang berguna untuk menyediakan "Storyboards & Shotlists" yang paling baik (bersama ilustrasi)

Keseluruhan "Zine Celluloid" dalam Bahasa Inggeris. RM5 each + RM3 gaya pos. Untuk pembelian, masukkan jumlah wang ke dalam AKAUN MAYBAK 162263168918 dan emailkan NAMA, JUMLAH PESANAN & ALAMAT POS ANDA kepada; esis_rie[at]yahoo[dot]com

1 comment:

Anonymous said...

wooo, macam bess