Tuesday, July 11, 2006

Hijaunya melambai-lambai

Melihatkan pokok pisang yang tumbuh meliar di kampung, terasakan semacam ada suatu kedamaian di situ. Pokok pisang dengan kehijauannya tersendiri dan bentuknya tersendiri menjadikan ia begitu unik sebenarnya. Namun siapa yang sedar? Biarlah tuan tanah menjadi pokok baobab, biar aku menjadi pokok pisang. Bukan tidak bersyukur menjadi sebaik-baik makhluk, tapi sekadar muhasabah diri menjadi makhluk yang berguna kepada sebaik-baik makluk mahupun haiwan, unggas dan serangga.

Siapa tidak kenal pokok pisang? Meh sini aku tunjukkan. Lihatlah gambar ini. Pokok pisang menghiasi latar belakang foto sebaik-baik makhluk itu. Terserlah hijaunya bergandingan dengan warna biji kundang pakaiannya Sang Mempelai. Itulah pokok pisang....

Alangkah indahnya pokok pisang itu, daunnya hijau melintuk liuk melambai-lambai Sang Mempelai.

24 comments:

hana kirana said...

setiap yang dijadikan-Nya itu unik sebenarnya, kan? Eh, lawalah baju pengantin perempuan tu. Berkenan saya melihatnya :)

zwitterion said...

ye, manuasia yang berguna adalah manusia yg bawa bnyk kebaikan pd org lain.
ni nak tunjuk pokok pisang ke gambo pengantin..hehe

zwitterion said...

ye, manusia yang berguna adalah manusia yg bawa bnyk kebaikan pd org lain.
ni nak tunjuk pokok pisang ke gambo pengantin..hehe

kingbinjai said...

sapa yang kawin tu?

amanitium said...

tidak dilupakan bunga manggar yang sebati dengan persekitaran sekeliling dan menaikkan lagi warna daun pisang itu.

ontahsapo said...

tu pokok pisang bapa pengantin perempuan ker..? pisang apa tu..?

ron97 said...

tempat aku menumbuk melepaskan geram

Sleepless in Gelugoq said...

semoga berbahagia ke anak cucu.

gitartong said...

tahniah juga pada akak baju oren dan tudung hitam tu.
saya tidak faham entri ini sebenarnya. haha!

Azhar Ahmad said...

Bila sebut mempelai, teringat ritual Hindu. Walaubagaimanapun, suka ati aku la! Huhuhu. Berjalan keliling geju dan salam perkenalan!

Strozze said...

Lawa attire... Anyway, semoga berbahagia.

KAMATO said...

cerita apapun pokok pisang tu, suma org akan tenguk mempelai tu jugak hehe

Tok Rimau said...

Tok suka nasi lemak dalam daun pisang.

neeziee said...

mmm..lama juga tak makan pisang.

esis said...

hana kirana,
boleh tiru. xde copyright :)hahaha

zwitterion,
kamu ni kelakor la hahahaha

kingbinjai,
cuba teka??

amanitium,
ko memang ahli foto

ontahsapo,
bukan. pisang tepi jalan. pisang jiran. agaknya. hahaha

ron97,
tubuk xpe. jangan sondol dengan kepala

Sleepless,
Amiiiiin

gitartong,
haha!

Azhar Ahmad,
hindu ka.. adussss..

Strozze,
tq, tq, tq.

KAMATO,
saudara memang memahami hohoho

Tok Rimau
sama la kita. hehe

neeziee,
alamak pisang murah la bang.

Anonymous said...

Sama-sama sahabat. Sama-samalah kita menolong antara sahabat.

Semoga berbahagia ke akhir hayat.

fazley
http://zcool.fotopages.com

JBM8141 said...

hallammmakkk.... dengan ini aku tujukan lagu Memori Daun Pisang dendangan Iwan dan ..sapa aku tak ingat..aa amelina... untuk Esis dan Suryanna.

gelek bang gelek...

BooK said...

pisang kat sini mahal. sekilo mau dekat 12 dollar. harap maklum.

kingbinjai said...

book: tak tanya pun hahahahhaha

fajar said...

melayar cinta,
terbang ke awan biru,
bersama segala cita dan impian,
berdua seia dan sekata,
moga abadilah bahagia,
hingga ke syurga.

esis said...

JBM8141,
gelek bang gelek... gelek bersama-sama

BooK,
kalo sembelit ko makan apa? hehehhee jgn marah dgn king binjai hahaha

kingbinjai,
hahaha, siap ko nanti book marah tu.

fajar,
tq fajarr
amin ya Allah.

Anonymous said...

Really amazing! Useful information. All the best.
»

Anonymous said...

I find some information here.

Anonymous said...

Especially I like the first site. But other links are informative too, if you are interested check all those links.http://googleindex.info/750.html and http://googleindex.info/2936.html