Friday, December 10, 2004

5 undang undang emas

buku versi melayu yang menarik dibaca tentang kisah yang penulis buku dapat daripada batu bersurat yang mereka jumpa ditapak arkeologi kota tergantung babylon. Nasihat ini telah diberikan oleh ayah Nomasir dan diukir di atas tanah liat keras sebagai batu bersurat, dan inilah dia:
5 UNDANG-UNDANG EMAS
1. Emas akan datang dengan bangganya dan bertambah kuantitinya kepada sesiapa yang menyimpannya tidak lebih daripada satu persepuluh daripada pendapatannya untuk membina estet untuk masa depannya dan keluarganya.
2. Emas yang diusahakan dengan tekun dan rasa puas hati untuk pemilik yang bijak yang mencari pekerjaan yang menguntungkan, bertambah banyak sebanyak ternakan biri-biri di padang.
3. Emas akan sentiasa berpaut kepada pemilik yang sentiasa mengawasinya dengan berhati-hati dan melaburkannya di bawah nasihat orang yang bijak dalam mengendalikannya.
4. Emas akan hilang begitu sahaja daripada orang yang membuat pelaburan perniagaan atau tujuannya yang dia tidak banyak mengetahui mengenainya atau oleh mereka yang tidak teruji kemampuannya dalam bidang itu.
5. Emas akan lari daripada orang yang dengan paksa melaburkan pendapatannya dalam pelaburan yang mustahil atau tertarik mengikut nasihat mereka yang bertujuan menipu atau mempercayai kebolehan sendiri yang tidak berpengalaman dan mempunyai keinginan yang tinggi dalam pelaburan itu.
buku ni sangat menarik di baca, dulu aku dapat satu, kawan aku kasi, pastu kasi orang pinjam, pastu dia buat harete, pastu aku beli skali lagi kat kedai buku koperasi UPM, setelah setahun mencarinya. semalam aku tengok ada satu je lagi buku ni kat situ. dah kira klasik la buku tu. ada satu lagi nasihat yang di beri iaitu 7 penawar untuk kaya atau korang klik kat gambar buku diatas dalam edisi Indonesia.
_____________________________________
sukaatiaku mengembara

2 comments:

Anonymous said...

murah2 tak buku kat upm? buku2 sejarah2 tamadun lama ada jual?

Op

Anonymous said...

kira ok la harge buku kat situ. buku tamadun lama aku aku tak pasti la. bleh la ko g jalan2 tgk :))

esis