Thursday, December 02, 2004

Iskandar Zulkarnain

Iskandar Zulkarnain (yang mempunyai 2 tanduk)
Banyak yang misteri tentang Iskandar Zulkarnain nih... aku sebenarnye dari kecik dah sangat berminat tentang sejarah hidup atau apa sahaja sejarah yang berkaitan dengan Iskandar agung nih. Kebetulan pulak adik aku yang bongsu bernama Ruzulkarnain yang pada asalnya tokki aku nak letak Zulkarnain jer, tapi ayah aku letak lah "Ru" kat depan supaya semua adik beradik kami ada "R" kat depan nama. hehe
Berkata az-Zubir bin Bakar: 'Ibrahim bin al-Munzir telah menceritakan padaku, dari Muhammad bin ad-Dhohak, dari ayahnya bahawa Sufian ath-Thauri pernah berkata': "saya mendapat tahu bahawa pemerintah dunia ini ada 4 orang semuanya, dua orang daripada mereka adalah orang beriman dan dua orang lagi kafir iaitu nabi Sulaiman a.s, Zulkarnain, Namrud dan Bakht Nassr"
Bila di sebut tentang Iskandar Zulkarnaain pasti otak kita terlistas tentang dua bangsa iaitu Ya'juj Ma'juj, yang mana Iskandar agung ini telah mengurung bangsa ini dalam sebuah lembah yang mana jalan keluar daripada lembah tersebut telah di bina tembok daripada campuran besi dan tembaga untuk menghalang mereka keluar.
Wayang sekarang ni tengah tayangkan filem Alexander da Great. tapi tuh versi merekalah.. orang puteh. tapi versi kita orang islam lagi menarik. kalau tidak masakan Allah menyebut nama beliau dalam Al-Quran.
Versi orang puteh Alexander mereka ni seorang gay dan ada ramai perempuan simpanan. yang mana ini tidak langsung menunjukkan ketokohannya sebagai seorang raja yang agung yang menguasai Timur dan Barat. mengikut satu pendapat daripada bacaan aku, zaman pemerintahan Iskandar Zulkarnain dan Alexander ni bukan pada waktu yang sama. oleh itu Iskandar Zulkarnain yang di beritakan dalam Al-Quran dan Alexander da Great adalah manusia yang berbeza.... jadi jangan samakan mereka.
Menurut Muhammad Khair Ramadhan Yusuf, dalam bukunya "ISKANDAR ZULKARNAIN, panglima perang, penakluk & pemerintah yang soleh, kajian terperinci menurut Al-Quran, sunnah & sejarah", menyatakan terdapat banyak pendapat siapa sebenarnya Iskandar Agung ini. menurutnya terdapat 4 orang yang berkaitan dengan nama ini iaitu:
  1. Iskandar Macedonia
  2. Zulkarnain al- Hamiri (Raja Himyar)
  3. Seorang lelaki soleh pada zaman nabi Ibrahim a.s
  4. Kursh al-Akhmini al-Farisi

.......................................rie......

Kisah Zulkarnain dalam Al-Quran, Daripada Rasullullah dan Sahabat

Al-Kahfi [18:83-101]

[83] Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai Zulkarnain. Katakanlah: Aku akan bacakan kepada kamu (wahyu dari Allah yang menerangkan) sedikit tentang perihalnya.

[84] Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadanya kekuasaan memerintah di bumi dan Kami beri kepadanya jalan bagi menjayakan tiap-tiap sesuatu yang diperlukannya.

[85] Lalu dia menurut jalan (yang menyampaikan maksudnya).

[86] Sehingga apabila dia sampai ke daerah matahari terbenam, dia mendapatinya terbenam di sebuah mata air yang hitam berlumpur dan dia dapati di sisinya satu kaum (yang kufur ingkar). Kami berfirman (dengan mengilhamkan kepadanya): Wahai Zulkarnain! Pilihlah samada engkau hendak menyeksa mereka atau engkau bertindak secara baik terhadap mereka.

[87] Dia berkata: Adapun orang yang melakukan kezaliman (kufur derhaka), maka kami akan menyeksanya; kemudian dia akan dikembalikan kepada Tuhannya, lalu diazabkannya dengan azab seksa yang seburuk-buruknya.

[88] Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya; dan kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati.

[89] Kemudian dia berpatah balik menurut jalan yang lain.

[90] Sehingga apabila dia sampai di daerah matahari terbit, dia mendapatinya terbit kepada suatu kaum yang kami tidak menjadikan bagi mereka sebarang perlindungan daripadanya.

[91] Demikianlah halnya dan sesungguhnya Kami mengetahui secara meliputi akan segala yang ada padanya.

[92] kemudian dia berpatah balik menurut jalan yang lain.

[93] Sehingga apabila dia sampai di antara dua gunung, dia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.

[94] Mereka berkata: Wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?

[95] Dia menjawab: (Kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.

[96] Bawalah kepadaku ketul-ketul besi; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: Tiuplah dengan alat-alat kamu sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya.

[97] Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu dan mereka juga tidak dapat menebuknya.

[98] (Setelah itu) berkatalah Zulkarnain: Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur dan adalah janji Tuhanku itu benar.

[99] Dan Kami biarkan mereka pada hari itu (keluar beramai-ramai) bercampur-baur antara satu dengan yang lain dan (kemudiannya) akan ditiup sangkakala, lalu Kami himpunkan makhluk-makhluk seluruhnya di Padang Mahsyar.

[100] Dan Kami perlihatkan Neraka Jahanam, pada hari itu kepada orang-orang kafir, dengan pendedahan yang jelas nyata;

[101] (Iaitu) orang-orang yang matanya telah tertutup daripada melihat tanda-tanda yang membawa kepada mengingatiKu dan mereka pula tidak dapat mendengar sama sekali.

Qutaibah meriwayatkan dari Abu Awanah, dari Samak bahawa Habib bin Hammed telah berkata, saya duduk bersama Ali bin Abu Talib, tiba-tiba seorang lelaki bertanya padanya tentang Zulkarnain dan bagaimanakah caranya dia menguasai Timur dan Barat?, lalu Ali menjawab "Dipermudahkan baginya awan-awan, dianugerahkan kepadanya asbab dan dibentangkan kepadanya cahaya."

Habib bin Hamad berkata kami bersama Ali bin Abu Tali dan bertanyakan padanya tentang Zulkarnain dan bagaimana beliau boleh sampai ke Timur dan ke Barat? Ali menjawab: "Maha Sucu Allah, dipermudahkan baginya awan, diberikan padanya asbab dan tangan yang terbentang."

Ibnu al-Kiwa pernah bertanya Ali bin Abu Talib, "Siapakah sebenarnya Zulkarnain? Adakah nabi atau malaikat?" Maka jawab Ali: "Zulkarnain adalah seorang hamba allah yang mukmim dan soleh, dia mencintai Allah dan Allah mencintainya, dia di pukul dengan pukulan yang kuat pada jambul rambutnya sebelah kanan lalu mati, kemudian Allah hidupkannya kembali, lalu dipukul lagi pada jambul rambutnya sebelah kiri lalu mati dan dikalangan kamu ini ada orang yang seperti dirinya. "

--------------------------------wallahhualam

4 comments:

Anonymous said...

esis..
tahniah kerana ada blog sendiri..
teruskan menulis yang terbaik..

one more..
Iskandar Zulkarnain sebenarnya berbangsa morrok dan beliau menakluk seluruh aurora hanya dalam masa setengah hari di mana panji2 tenteranya datang bersama sinar pagi nak pergi bila mentari menghilang..
tujuh tahun tujuh musim aurora tandus selepas pemergiannya..
hebatnya bangsa morrok kan.. :)):))

ganbate my pren

o(^_^)o
morrok

Anonymous said...

aloo esis

cantik arr blog ngko...
thanks pasal bace entry ko yang nie aku lebih tau ler tentang iskandar ngan alexander
lain orang rupenyer yee
yg movie tu alexender macedonia ler kan??
:)

sick sad world

airain said...

Assalamualaikum,

hai esis,
Selamat dtg ke dunia blog..
nice entry..aku suka..
and..
Teruskan usaha anda..ahaks..

-ilia-

Anonymous said...

Best regards from NY! Penny stock book Why did pioneers travel the oregon trail ink cartridge refill machine no subscription ringtones