Friday, June 16, 2006

Melayu tipikal

Memang tak akan tamat jika berbicara tentang Melayu. Tapi ini adalah satu kenyataan yang biasa kawan aku gunakan jika berlaku perkara-perkara buruk yang melibatkan Melayu dengan Melayu. Terutamanya dalam berpesatuan, berorganisasi, rukuntetangga dalam kampung mahupun dalam penulisan BLOG. Kenyataan ini kadangkala membuatkan aku terkesima seketika.........



"Tak Melayu la kalau tak dengki!"





18 comments:

neeziee said...

tak melayu la kalau tak carut.hehe.

tuan tanah said...

saya tak percaya hanya melayu saja yang dengki.

cuba tengok cerita reality tivi orang putih - survivor, big brother, etc.

mereka juga ada perasaan dengki sebenarnya.

errr... tapi mana kamu dapat kenyataan itu?

ron97 said...

jadi kamu mmg seorang pendengki lah?

esis said...

neeziee,
eh, betul ke? haha

tuan tanah,
btul gak tu. dapt dr kawan aku.

ron,
emmmm... nati jap pikir. sapalah pulak manusia biasa yang xpernah dengki?

Op said...

tak manusia biasalah kalau tak dengki

KAMATO said...

dengki tak menaya orang lain tak pa...

blackpurple said...

Selagi kita bernama manusia. Tak semestinya Melayu.............

kemat said...

mungkin betul mungkin tidak. kita sendiri tak penah mengaku akan kenyataan itu. Tapi kita kaang kala lupa bila kita memperkatakan tentang orang lain terkeluar jugak ayat tipikal itu.."alah biasela Melayu..suka dengki"..siapa salah sebenarnya disini..kita atau Melayu..

kunci hilang said...

ada orang perbah berkata melayu lebih mudah dengki dengan melayu yang lain berbanding dengki terhadap bukan melayu.

kel@mbu said...

baca 'malay sketches', dari sir f.swettenham (kalau x silap). dia residen inggeris malaya dulu. agak sinis, kelakar ttg perihal org melayu.

statement 'suka dengki' agak tipikal. mana2 bgsa pun ada.

Tok Rimau said...

Aku tidak dengki. Maka. Aku bukan Melayu?

ontahsapo said...

orang lain pun dengki juga, tapi melayu tak tahu, jadi melayu akan kata melayu sahaja yg dengki....agaknya...

sinaganaga said...

ha ha.

ikoko said...

:) biasa la tu. kita kena terima hakikat. kita bleh ubah diri kita, tapi kita tak mampu paksa diri orang lain untuk berubah . :)

JBM8141 said...

huh cuba le becampur dgn komuniti bangla pulak...

...tapi aku letak Islam dahulu baru melayu kerana dgn Islamlah melayu itu cantik.

Strozze said...

Memang.... esp. bab berniaga. Ada yg main bomoh (either nak musnahkan org lain atau buat pelaris)...

Anonymous said...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»

Anonymous said...

I find some information here.