Thursday, April 13, 2006

kuning si Jongkang Jongket

jongkang jongket merupakan sesuatu yang tidak asing bagi kanak-kanak. kalau dulu diperbuat daripada papan dan berangkakan besi. namun kini jongkang jongket sudah agak selamat kerana menggunakan fiber dan besi. namun mekanisma yang menjongkang-jongketkannya adalah dua buat sping yang besar dibawahnya di kedua-dua bahagiannya. kini ia tidaklah "se-ganas" dahulu. contoh yang aku selalu tengok ialah di tasik sri serdang sebelah gerai makan. pssstt... aku selalu jugak main jongkang jongket tersebut. lalalala. namun jongkang jongket tersebut berwarna merah dan biru. bukan kuning. sorry ye. anda telah di tipu.

okey sekarang serius,

MAT JAN, KENAPA JONGKANG JONGKET KAMU KUNING? KENAPA BUKAN BIRU DAN MERAH? KENAPA TAK SAMA?

emmm sukaati kaulah. namun begitu, tahniah, jongkang jongket telah membawa suatu perubahan dalam medium pembacaan umum. walaupun secara keseluruhan blook ini merupakan catatan pengalaman hidup mat jan ketika bergelar pelajar UiTM, namun diselitkan juga dengan pandangan dan buah fikiran beliau dalam setiap isu yang dibawa dari sudut undang-undang. walaupun secara santai, sinis dan kelakar, mat jan cuba memberi pemahaman pembaca kepada realiti undang-undang secara teori namun praktisnya agak berlainan di sini. tidak keterlaluan jika aku cadangkan jika entry yang menyelitkan elemen perundangan ini dikitabkan semula dan dikenali sebagai; "Kitab Undang-Undang Kuning MJ" hik.

walaupun kita sedia maklum mat jan hanya belajar undang-undang untuk suka-suka @ part time dan menulis blog adalah tugas hakiki beliau. toink*. antara entry yang aku paling ingat ialah entry mat jan gantung sign kat leher dia "AWAS! ORANG GARANG" (dia garang ker?) dan aku suka semua entry berkaitan peristiwa "kemewahan & keselesaan" BAS YAKIN ekspress Puduraya - Alor Setar. aku suka mat jan terseksa. lalalalla

cadangan aku untuk jongkang jongket akan datang;
i. lebih santai untuk dibaca jika di bahagikan kepada beberapa bab.
ii. juga disertakan gambar untuk beberapa entry yang mengulas tentang gambar tersebut. contoh entry 26/7/01 (ke-riak-kan anda terjejas disini kerana kurang dihayati pembaca).

eh! ada semut terpenyek dan dicetak pada mukasurat 26 perenggan ke-4. pandai mat jan bergurau dengan pembaca ye. gelak! gelak! lawak!

8 comments:

ashwad said...

cek ri.... kalau jongkang jongket colour biru ke? hitam ke? boleh X? hahaha..

ashwad said...

cek ri.... kalau jongkang jongket colour biru ke? hitam ke? boleh X? hahaha..

neeziee said...

aku suka info pasal law lam buku kuning nih.best ah ding dong.padahal masa study dulu aku cukup menci ngan subjek law.cayalah...

esis said...

ashwad,
ko ingat ko hencem.

neeziee,
"Kitab Undang-Undang Kuning MJ" version mat jan menjadikan subjek law best. hahaha. blajalah law utk sesaja.

blackpurple said...

Setau aku jongkang jongkat ni kalau seorang ke atas yang seorang lagi mesti ke bawah... macam itulah kehidupan...turun dan naik...

PS: Aku pernah 'supply' jongkang jongkit warna purple...hehehe

kemat said...

mase kechik2 aku x suka main jongkang jongket sbb badan aku kecik..jd slalunya aku yg tergantung kat atas...tp skrg aku suka baca blook jongkang jongket biarpun aku tergantung kat atas...

Anonymous said...

Keep up the good work »

Anonymous said...

Enjoyed a lot! »