Tuesday, July 29, 2008

Siri Haiwan: Putih Si Kucing Sayang

Dulu, saya ada kucing. Nama dia Putih. Tapi Putih bukanlah putih sangat. Di kepalanya ada tompok-tompok hitam. Tak tahu kenapa, Mak kasi nama dia Putih. Sampai sekarang soalan tu tak pernah terkeluar dari bibir saya. Jadi, sampai sekarang Mak tak pernah dengar soalan saya ni. Tak mengapa, saya biarkan soalan itu tergantung di antara lelangit dan lidah saya.

Saya sayang pada Putih. Tapi, saya tak pernah cakap pada Putih, yang saya sayang pada dia. Saya pun tak tahu, putih tahu atau tidak, saya sayang pada dia. Sebab saya tak pernah cium Putih. Saya juga sayang Mak saya. Tapi. Walaupun sekali, saya tak pernah cakap "saya sayang Mak" pada Mak saya. Tapi. Saya syak, Mak tahu saya sayang dia. Sebab saya selalu cakap "i love u, Mak!" lepas habis berbual di telifon. Tapi saya syak sahaja. Harap-harap tahu.

Saya juga selalu kasi Putih makan nasi lebihan saya. Kadang-kadang, saya biarkan putih tidur di ketiak saya. Putih cium muka saya. Lepas tu dia bunyi greeeeeggg, greegggg... berderam di celah leher saya. Saya syak Putih sayang saya, sebab saya kasi dia makan. Tapi, Mak kasi saya makan juga. Makan sedap-sedap. Tapi, Mak tak cium saya. Eh adalah..., masa kecik (tapi saya tak ingat). Eeemmm... ada. Dulu, setahun dua kali lepas solat raya. Sekarang setahun sekali. Teka kenapa? Tapi. Kenapa saya tak cium Mak kalau Mak tak cium saya? Takpelah, nanti saya fikir jawapannya.

Suatu hari, kami sekeluarga balik kampung. Seminggu. Putih tinggal di rumah. Putih dah dewasa. Pandai-pandailah dia cari makan.

Lepas seminggu. Bila kami balik semula ke rumah. Putih tiada. Saya syak Putih jalan-jalan cari makan. Nanti malam dia balik. Setiap hari saya tunggu. Putih tak balik-balik juga. Saya tak syak Putih kena culik. Saya syak dia merajuk. Tapi sampai sekarang dia tak balik. Masa tu umur saya 10 tahun.

Saya tak pernah tanya Mak mana Putih pergi. Soalan tu berlegar di hati saya sejak saya berumur 10 tahun, sampailah sekarang. Soalan yang ini, saya simpan di hati. Sebab, saya rasa jawapannya saya tahu.

Sekarang, saya pula yang pergi. Sejak berumur 20 tahun. Tapi, saya tak mahu berpergi-pergian macam Putih. Saya ingin selalu kembali ke rumah. Macam selau-selalu.

6 comments:

emmacommey said...

sedehnye entry ni...












uhuk3...nak balik kampong~~~~~

Sastri said...

errr... pergi ke mana?

blue_cherry said...

Sy rasa putih tahu awk sayang dia walau awk tak kata awk sayang dia.

el-Maaniq said...

sayang bukan setakat kena ucapkan kata-kata sayang...

stROZze said...

mak sayang saya tapi mak tak cakap pada saya. putih sayang saya tapi putih tak pandai cakap kat saya.. hu hu.. kdg2 mengalir air mata cakap benda2 camni.. :(

Pegawai Khalwat said...

Penah tak dengar cerita kucing putih pergi keluar rumah lama tak balik.

Lepas balik dia jadi kucing hitam.