Wednesday, May 28, 2008

Bentankah itu?

"Jangan naik basikal tu. Nanti bentan!" Jerit Tok pada Uki. Marah.

Terkejut Uki, kecut perut. Kain pelekat petak-petak hijau yang dipakai, Uki gengam erat-erat pada gulungan. Takut tercabut. Itu pun dah terlondeh hingga ke ari-ari.

Basikal BMX biru, Uki biarkan terhempas ke tanah. Uki lari-lari anak, terkengkang-kengkang menuju ke rumah.

"Jangan lari!!! Nanti bentan!!..." Teriak Tok lagi.

Uh.. Aduh, Uki lantas patuh. Berjalan tertib. Tapi, masih lagi terkengkang-kengkang. "Hehe, sempat jugak kayuh basikal se-round dua. Kih kih."

Malam. Uki sakit pada anunya. Bukan sakit. Gatal. Tapi tak boleh garu. Tapi sakit. Tapi bukan anunya. Rasa macam kembang. Tapi macam kebas. Tapi gatal!

"Aduuuuuhhhh." Serba tak kena. Seperti dihurung sesarang semut tonggek. "Aduuuuuuhhhh.... aduhhhhhh deh deh." Air mata mula bertakung. Tapi Uki takut nak mengadu pada orang lain. "Uuuuuuuhhhh...." Dia mengerang.

"Itulah! Siang tadi sapa suruh main basikal?! Malam kan dah sakit. Sok mainlah lagi! Budak bertuah. Nakal tak berupa!" Leter Tok. Rupanya dia tahu penderitaan Uki.

"Ini bentan ke Tok?"
"Bukan!"

Hingga ke hari ini. Uki tak tahu, apa ke benda "bentan" yang tok sebut-sebutkan tu.

********

PERHATIAN.
Ini cerita Uki. Bukan cerita Penulis.

6 comments:

Sastri said...

hmmm... laksamana bentan? bentan ni apa weh?

esis said...

hahahaha... saya pun tak jelas. nanti saya tanya uki eik...

HAHAHAHAHaaa.

bunga rampai said...

Salam,

Comelnya cerita :))

Anonymous said...

hai saya hj ramly di ramly@inform.gov.my

Anonymous said...

hai saya hj ramly di ramly@inform.gov.my

el-Maaniq said...

uki?
emm macam biasa dengar je... yg comel2 tu kan?